Víkend pod párou. Vysoké Pole 9.-11.9.2016

foto zde:  palis33.rajce.idnes.cz/Vikend_pod_parou._Vysoke_Pole_9.-11.9.2016/

9.9.2016 je pro mne osobně významné datum. Je to už 29 let, co mi v tento den odešel navždy táta. Před pěti lety, přesně na den, se na Vysokém Poli konal náš poslední /čtvrtý/ sraz US FOX CARS CLUBU. Tak tedy 9.9.2016 první sraz jen FOX CARS CLUBU. Členové a přátelé klubu jsou identiční, ve spolupráci však přibyli členové klubu BOXER MORAVA HISTORIC, kteří nebývalou měrou přispěli ke zdaru této akce.

Provedení a námět jsem v hlavě nosil už nějakou chvilku, tedy téměř už od první hraniční kontroly tehdy v lese. Konečná podoba vygranulovala až s prvorepublikovým četníkem Vojtou Vomočilem z Litomyšle, jeho perfektní uniformou a Jawou 500 OHC z r.1929.  Jednoduchý příběh prvorepublikového četníka, který se snaží vyfouknout věžně wehrmachtu, je na světě. Mladějovský vláček je skvělou kulisou. Následné zatčení obou a vytažení z vlaku, přestřelka četníka s vojáky, jeho tragický konec, je rutinou pro Davida a jeho kluky v uniformách wehrmachtu. Závěr patří Tomášovi a jeho jeepu a už vítězíme.

Ale zpět ke srazu. Nádherné počasí bylo tou základní podmínkou nadcházejícího špičkového víkendu a vyšlo pohádkově. S pátečním západem slunce už počítáme 22 aut. Nejsou tu však jen ameriky, ale i veterání Evropy. Vollswagem, Triumpf, Fiat, Škoda, Jawa se trošku svou velikostí ztrácejí mezi deitrotskou velkou čtyřkou. Sraz začíná.

Růžoví panteři už jsou jaksi u nás tradicí. Začínají o půl osmé a už se smráká. Parket je rázem plný. Potom celý večer. Další kapela “Kowalski” se svou autorskou hudbou je spíš k poslechu. Noc se přehoupla do své druhé poloviny. Ne tak u některých účastníků. Mirek s Martinem mají největší chuť na libé zvuky svých osmiválců. O půl druhé vstávám už podruhé, abych jim domluvil. Marně. Je prostě rozdíl mezi véčkem a řaďákem. Oba hrají úplně jinak a v jiných otáčkách. Kluci hlavy pod kapotou a blažený výraz na rtech. Snažím se být trpělivý. Mirek laská pontiaka na zadní kapotě a poté zjistí, že svítí hlava Pontiaka, je u vytržení. Nedovolím jim už vykouřit dýmku míru, jde se spát.

Sobota má rychlý spád. Spanilka sice nevyjíždí dle jízdního řádu, na setkání s policejní hlídou jsme však včas a plynulost provozu je zajištěna. Korunou je Vojta na svém rumpálu a čet.uniformě. V Mladějově probíhá vše, tak jak má. Vjíždíme do areálu, kde se to hemží broukama. Maji objednán vláček před námi. Robert je v sedmém nebi. Tolik jich neviděl letos pohromadě, ani na žádné fotce na US MOTORS. Každý z účastníků srazu obdržel při příjezdu propustku svitavského landrátu a ty se teď hodí jako vstupenky na vláček. Ještě razítko s orlicí pro větší autentičnost. Kapacita vláčku je 120 mís,naplňujeme 116. Úzkokolejka šplná svahem. Parní stařenka má ještě dost síly nejen na vagonky, ale i na pohvizdování před přejezdy.Prostě nostalgie jako hrom. Zpátky je to z kopce. Mašinka teď jede tendrem dopředu, jako by dávala pozor na vagonky, aby ji některý nepředjel. Přesto nepřehlédne vojáčky wehrmachtu, kteří ji zastavují. Mají fotografii člověka co hledají. Ve čvrtém vagonku mají úspěch. Zatýkají i českého četníka, který je s hledaným. Vystupují, po krátké strkanici četník střílí němce do břicha prchá k lesu. Dostihne jej však kulka z druhé německé zbraně. Sajda je obsazena vězněm, když se ze stráně říti jeep a za přesné střelby padá další němec. Sajda je pronásledována jepem. Vláček může zpět do stanice. Rychlá prohlídka muzea techniky v areálu a zase zpět na Vysoké Pole. Jedeme jinou trasou, která má převýšení více jak sto metrů. Proto Zetka a Jawa a pár dalších evropanů volí cestu okolo Mladějovského zlomu. Jsme doma. Hladovci oblehnou restauraci, žíznivci výčep, ale jsou i tací, kterým je vzácnější pohled pod kapotu co ještě neviděli. Krásný kabrio Jawa má dvouválec, jak z dětského autíčka. Do naších osmiválců by se hodil leda za startér. Přesto dokáže pěkně mazat. Přicházá vyvrcholení, poháry. Jako nejstarší je oceněn Vojtů Rumpál, potom vše v rychlém sledu. Pontiac, Road Runner, Felicie , válečný jeep, El Camino. Parádní vozy a zajímavé příběhy. Cena útěchy je pro Mirka (8 kalkulaček Českoho statistického úřadu), aby si mohl spočítat, co ho bude stát renovace jeho Buicku do stavu vítězného El Camina.

No a to je skoro vše. Někdo odjiždí, ale zdravé jádro sedí a povídá dlouho do noci. To je na tom to krásné. Sejít se s lidmi, se kterými se rok nevidíte a zapředete hovor, jakoby skončil před hodinou. Tak zas někdy, kamarádi. A buď pozdraveno  VYSOKÉ POLE.